Jednací řád zastupitelstva obce Sokoleč
Zastupitelstvo obce Sokoleč (dále jen ZO) vydává podle § 96 zákona č.128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích), dne 21. 10. 2015 usnesením č. 3/13/2015 tento Jednací řád ZO Sokoleč.
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád ZO upravuje přípravu, svolání, průběh a pravidla zasedání ZO, způsob jeho usnášení a kontrolu plnění jím přijatých usnesení, jakož i další otázky související s organizací a vlastním průběhem jednání zastupitelstva obce.
Čl. 2
Svolání zasedání ZO
- ZO se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce. Zasedání ZO se konají v územním obvodu obce, svolává je starosta obce. Starosta je povinen svolat zasedání ZO, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů ZO nebo hejtman kraje. V tomto případě se zasedání ZO musí konat nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy byla žádost doručena obecnímu úřadu.
- Nesvolá-li starosta zasedání ZO podle odst. 1 tohoto článku, učiní tak místostarosta, popřípadě jiný člen ZO.
- Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání ZO. Informaci vyvěsí na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním, kromě toho informaci zveřejňuje způsobem v místě obvyklým.
Čl. 3
Příprava zasedání ZO
- Přípravu zasedání ZO organizuje starosta obce podle navrženého programu.
- Návrhy výborů a členů ZO se předkládají na obecní úřad ústně nebo písemně.
- Písemné materiály, určené pro jednání zastupitelstva obce, předkládá obecní úřad elektronicky nebo písemně tak, aby mohly být k dispozici všem členům zastupitelstva obce nejpozději do 7 dnů přede dnem jednání ZO.
- Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům ZO komplexně posoudit danou problematiku a rozhodnout o přijetí účinných opatření.
Čl. 4
Účast členů ZO na zasedání
- Členové ZO jsou povinni se zúčastnit každého zasedání ZO. Případnou nepřítomnost jsou povinni omluvit starostovi obce. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá starosta obce.
- Účast na zasedání stvrzují členové ZO svým podpisem do listiny přítomných.
Čl. 5
Účast dalších osob na zasedání ZO
- Zasedání ZO jsou veřejná.
- Zasedání ZO se mohou zúčastnit navrhovatelé předkládaných materiálů zařazených na program jeho jednání, představitelé statutárních orgánů a vedoucí organizací, jichž je obec zřizovatelem, pokud je na pořad jednání ZO zařazeno projednávání problematiky vztahující se k činnosti těchto organizací.
Čl. 6
Program jednání ZO
- Program jednání ZO navrhuje předsedající svolaného zasedání ZO, kterým je zpravidla starosta obce. V průběhu zasedání ZO může být jednáno pouze o věcech, které byly zařazeny do programu.
- Starosta obce nebo předsedající sdělí návrh programu zasedání včetně návrhů na doplnění a úpravy při jeho zahájení. O programu či námitkách proti němu rozhoduje ZO hlasováním.
- V případě, že neschválí doplnění programu o předložený návrh, má navrhovatel právo jej podat opakovaně, avšak v písemné podobě, přičemž návrh bude zařazen do programu nejbližšího zasedání ZO.
Čl. 7
Průběh zasedání ZO
- Zasedání ZO řídí obvykle starosta, nebo místostarosta, popřípadě jiný člen ZO.
- Předsedající řídí hlasování, jehož výsledek zjišťuje a vyhlašuje, ukončuje a přerušuje zasedání a dbá na to, aby jednání mělo pracovní charakter a věcný průběh. Není-li při zahájení zasedání přítomna nadpoloviční většina všech členů ZO, ukončí předsedající zasedání ZO. V tomto případě se musí konat do 15 dnů jeho náhradní zasedání.
- V zahajovací části zasedání předsedající:
- prohlásí, že zasedání ZO bylo řádně svoláno a vyhlášeno
- konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny členů ZO a tedy jeho usnášeníschopnost,
- dá schválit program jednání,
- nechá zvolit dva členy ZO za ověřovatele zápisu ze zasedání zastupitelstva,
- určí zapisovatele zápisu ze zasedání,
- sdělí, zda byl určenými ověřovateli ověřen zápis z předchozího zasedání ZO, kde byl vyložen k nahlédnutí,
- Zápis z předchozího jednání, proti němuž nebyly námitky podány, se pokládá za schválený
- Zápis z předchozího zasedání je připraven k nahlédnutí na obecním úřadě a na webových stránkách obce.
- Úvodní slovo k hlavním zprávám uvede předkladatel, případně zpracovatel, je-li předsedajícím vyzván k doplnění předloženého materiálu.
- K jednotlivým bodům programu musí být zařazena rozprava, v níž bude umožněno členům ZO se vyjádřit k projednávané věci.
- Do rozpravy se v průběhu zasedání přihlašují ZO zvednutím ruky.
- K projednávaným věcem může vyjádřit své stanovisko na zasedání ZO:
a) občan obce, který dosáhl věku 18 let,
b) fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a vlastní na území obce nemovitost,
c) fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena.
- Slovo občanům obce Sokoleč uděluje předsedající vždy po skončení rozpravy členů zastupitelstva k jednotlivým bodům programu. Diskutující je povinen hovořit pouze k věci, které se diskutovaný návrh týká. V případě, že občan, kterému je uděleno slovo, nehovoří k tématu, může předsedající slovo odejmout. V průběhu rozpravy občanů obce se může kdokoliv ze zastupitelů opět přihlásit o slovo tzv. technickou nebo faktickou poznámkou.
- Zastupitelstvo se může usnést na omezujících opatřeních průběhu zasedání, např.:
- nikdo nemůže mluvit v téže věci více než dvakrát,
- doba diskusního vystoupení se omezuje (maximálně však 3 minuty a u předkladatele na 5 minut),
- technické poznámky se zkracují na dobu 2 minut.
- Návrh na ukončení rozpravy a diskuse může podat kterýkoliv člen ZO, o jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.
Čl. 8
Hlasování a usnesení
- ZO je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
- Byly-li uplatněny pozměňující návrhy k předloženému návrhu usnesení či předloženému materiálu ke schválení, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu.
- V případě uplatnění protinávrhu, hlasuje se nejdříve o tomto protinávrhu. Schválením jedné varianty návrhu usnesení se považují ostatní návrhy za nepřijaté.
- Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se na návrh starosty usnést na dohadovacím řízení. Starosta v tomto případě vyzve skupiny členů ZO jednotlivých volebních stran, aby jmenovaly po jednom zástupci pro toto řízení, a zasedání zastupitelstva obce přeruší. Dohadovacímu řízení předsedá starosta. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá většinu, starosta obnoví přerušené zasedání ZO, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat. Nezíská-li upravený návrh potřebnou většinu, prohlásí starosta návrh za odmítnutý.
- Hlasování se provádí veřejně, ve výjimečných případech tajně. Návrh na tajné hlasování může podat každý člen zastupitelstva. O návrhu na tajné hlasování rozhodne ZO. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky pro návrh, nebo proti návrhu, nebo se lze hlasování zdržet. Podmínky a způsob tajného hlasování stanoví pro ten konkrétní případ ZO, přičemž je vždy povinno zvolit nejméně dvoučlennou komisi pro zajištění průběhu tajného hlasování. V tomto případě komise sděluje zastupitelstvu výsledek hlasování.
- V zápisu z jednání ZO je hlasování uváděno počtem přijatých hlasů, nepřijatých hlasů a počtem členů zastupitelstva, kteří se zdrželi hlasování.
- Usnesení ZO je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce.
- Zveřejnění zápisu ze zasedání zastupitelstva se provádí na úřední desce a na webu obce do 10 dnů po ZO. Zápis musí být uložen na obecním úřadě k nahlédnutí. Po uplynutí 5 let se předává k archivaci.
Čl. 9
Dotazy členů ZO
- Členové ZO mají při výkonu své funkce právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na orgány obce, předsedy výborů, statutární orgány právnických osob a vedoucí organizací a organizačních složek, zřízených nebo založených obcí, zaměstnance obce zařazených do obecního úřadu a požadovat od nich vysvětlení.
- Na dotazy a připomínky odpovídá dotazovaný bezodkladně, připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření, zodpoví písemně, nejdéle do 30 dnů, pokud tomu nebrání zákony upravující mlčenlivost nebo zákaz jejich zveřejnění.
- Uplatněné dotazy na zasedání ZO se zaznamenávají v zápise.
Čl. 10
Zajištění nerušeného průběhu zasedání ZO
- Nikdo nesmí rušit průběh jednání ZO, předsedající může vykázat ze zasedací síně rušitele jednání.
- Nemluví-li řečník k věci nebo překročí-li stanovený časový limit, může mu předsedající po upozornění, nedojde-li k nápravě, odejmout slovo. Řečník se však může odvolat k zastupitelstvu.
Čl. 11
Ukončení zasedání ZO
- Předsedající prohlásí zasedání za skončené, byl-li program jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo.
- Rovněž prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet přítomných členů ZO pod nadpoloviční většinu, nebo z jiných závažných důvodů, zejména nastaly-li skutečnosti znemožňující nerušené jednání, v těchto případech zasedání svolá znovu do 15 dnů.
- Předsedající určí předpokládaný datum dalšího zasedání zastupitelstva.
Čl. 12
Organizačně technické záležitosti zasedání ZO
- O průběhu jednání ZO se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá určený zapisovatel a obecní úřad, který rovněž vede evidenci usnesení jednotlivých zasedání a soustřeďuje zprávy o jejich plnění.
- Schválený zápis dosvědčuje průběh jednání a obsah usnesení. Jeho nedílnou součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných, návrhy a dotazy podané při zasedání písemně a materiály písemně na jednání předložené a ZO projednané a schválené.
- V zápise se uvádí:
- den a místo jednání,
- hodina zahájení a ukončení,
- doba přerušení zasedání,
- jména určených ověřovatelů zápisu a zapisovatele
- počet přítomných zastupitelů jména nepřítomných omluvených i neomluvených členů zastupitelstva,
- program zasedání,
- průběh a výsledek hlasování,
- učiněná oznámení o střetu zájmů (osobním zájmu) ve smyslu zákona č.159/2006 Sb.,
- podané návrhy a dotazy,
- znění přijatých usnesení,
- další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů ZO měly stát součástí zápisu
- O námitkách člena ZO proti zápisu rozhodne na nejbližším zasedání. Námitka musí být podána písemně nejpozději 10 dnů před zasedáním ZO prostřednictvím obecního úřadu.
Čl. 13
Zabezpečení a kontrola usnesení
- Kontrolu plnění usnesení provádí v souladu se zákonem kontrolní výbor. O výsledku své činnosti informují zastupitelstvo.
Čl. 14
Zrušovací ustanovení a účinnost
- Tímto se ruší Jednací řád ZO Sokoleč schválený usnesením ze dne 27. 10. 2010
- Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem schválení zastupitelstva.
V Sokolči dne 21. 10. 2015
Ing. Marián Sipajda
starosta obce
Kontakt
Obec Sokoleč
Kolínská 424
290 01 Sokoleč 325 654 984
325 654 675
starosta: 733 142 244
podatelna@sokolec.cz
Sokoleč na mapě
Úřední hodiny
PO 8 - 12 a 13 - 17 hod.
ST 8 - 12 a 13 - 17 hod.
ČT 8 - 12 hod.